De herkomst van tuinkabouters

Ze kunnen uw favoriete decoratie zijn of uw grootste ergernis. Tuinkabouters zijn kleine ornamentele beeldjes, meestal lijkend op mensen. Tuinkabouters zijn het onderwerp geweest van culturele fixatie, verering, en minachting, maar zijn een essentieel onderdeel gebleven van tuindecoratie en meer, zelfs als debatten woedden over hun doel en grappenmakers probeerden ze uit te roeien. Het maakt niet uit aan welke kant van het tuinkabouter debat je staat, het leren van de tuinkabouters geschiedenis is leuk en verhelderend.

Wat zijn tuinkabouters?

Traditionele tuinkabouters zijn mannelijk, hebben een baard en een puntmuts. Sommige worden afgebeeld terwijl ze deelnemen aan vrijetijdsactiviteiten. Vrouwelijke tuinkabouters komen minder vaak voor en hebben meestal geen baard.

Tegenwoordig kunnen tuinkabouters ook populaire figuren of stereotypen uitbeelden. Biker kabouters, bijvoorbeeld, hebben de traditionele puntmutsen en beren, maar dragen ook leren vesten. Er zijn veel manieren om creatief te zijn met gnomen. Ze kunnen worden afgebeeld terwijl ze verschillende activiteiten doen, en ze kunnen bordjes, bordjes, of rekwisieten hebben om ze te begeleiden.

Tuinkabouters zijn gemodelleerd naar gnomen, kleine, mythische wezens waarvan de folklore ontstond tijdens de Renaissance in Europa. Kabouters verschenen prominent in de Romantische kunst en sprookjes als mensachtige wezens die diep in het bos leefden, voornamelijk ondergronds, en zich verzetten tegen contact met mensen. In verhalen beschermden en begeleidden kabouters soms mensen wanneer zij met hen in contact kwamen, en soms hadden zij magische gaven. In sommige duistere sprookjes uit die tijd leidden kabouters mensen naar hun ondergang door hen te misleiden.

tuinkabouter voor in de tuin

De geschiedenis van tuinkabouters

Hoe zijn deze kleine jongens in tuinen terechtgekomen, vraagt u zich af? Wel, eerst moeten we even teruggaan naar het oude Rome, waar de geschiedenis van de tuinkabouter begint.

Tuinbeelden zijn altijd al populair geweest. De oude Romeinen plaatsten standbeelden van de vruchtbaarheidsgod Priapus in hun tuinen, om de planten te helpen groeien en bloeien. Tijdens de Renaissance en de Romantiek plaatsten mensen ook beelden in hun tuin van figuren zoals gebochelden, die ze “grotesken” noemden. Kunst beïnvloedde deze beslissingen, omdat mensen hun inrichting modelleerden naar de cultuur van die tijd.

In de 18e eeuw begonnen mensen kleine gnome-achtige figuren van hout of porselein in hun huizen te plaatsen. Ze noemden deze figuurtjes “kabouters”, geïnspireerd door sprookjes. In Duitsland inspireerden de sprookjes de productie van de beeldjes nog meer, omdat de mensen de mythen en folklore met de beeldjes vermengden.

Omdat de traditionele kabouter in een bos leefde en geassocieerd werd met de aarde, begonnen mensen de kabouters ook in hun tuinen te zetten. Het uiterlijk van de tuinkabouters verschilde per regio, afhankelijk van de folklore van die regio, zodat de kabouters er soms vrolijk uitzagen, of ouder en menselijker, afhankelijk van de regio. Rond deze tijd namen tuinkabouters een hoge vlucht in Europa en werden vooral aangetroffen in de tuinen van de rijken als een symbool van mode en status.

In 1847 bracht Lord Charles Isham 21 terracotta tuinkabouters naar zijn huis in Northamptonshire om ze in de tuin te zetten. Slechts één van de kabouters, bijgenaamd Lampy, overleeft de dag van vandaag nog en is te zien op het landgoed. Isham bracht de kabouters effectief naar Engeland en maakte ze modieus voor de hogere klasse, een belangrijk keerpunt in de geschiedenis van de tuinkabouter.

Sir Frank Crisp bezat de op één na grootste verzameling tuinkabouters in Engeland, en stelde zijn landgoed tussen 1910 en 1919 één keer per week open voor het publiek zodat mensen zijn tuin en tuinkabouter collectie konden bekijken. Toen de vraag naar kabouters groeide, bloeiden de fabrikanten in Duitsland op. Dit betekende dat goedkopere opties voor kabouters beschikbaar waren, en ze werden ook tentoongesteld in de tuinen van mensen uit alle sociaaleconomische klassen.

Tuinkabouters in de 20e Eeuw

De nasleep van de Eerste Wereldoorlog was bijzonder hard voor Duitsland, waar de fabrikanten van tuinkabouters te maken kregen met weinig vraag naar keramische beeldjes en over zeer weinig middelen beschikten. De populariteit van de tuinkabouter nam in deze periode sterk af, maar de geschiedenis van de tuinkabouters was nog niet voorbij.

Sommige fabrikanten van tuinkabouters herstelden zich in de jaren 1930 na de release van Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen. Zij ontdekten dat er een hernieuwde belangstelling was voor tuinkabouters, en het uiterlijk van de tuinkabouters werd “Disneyfied” om de cartoonachtige onschuld van de geanimeerde dwergen te weerspiegelen. De tuinkabouterindustrie nam echter weer af tijdens en na de Tweede Wereldoorlog, omdat tijd en middelen werden besteed aan de oorlogsinspanningen.

In de jaren 1970 begonnen kaboutermakers met de productie van nieuwe kabouters, en modelleerden ze naar politici, beroemdheden, of andere populaire figuren. Kabouters werden in massa geproduceerd, waren goedkoop en gemakkelijk verkrijgbaar. Omdat ze zo goedkoop waren en in een grappige vorm werden geproduceerd, verloren ze veel van de artistieke en grillige reputatie die ze ooit hadden.

In de jaren 1990 kregen tuinkabouters opnieuw publieke aandacht toen een groep grappenmakers in Frankrijk, het Tuinkabouter Bevrijdingsfront genaamd, bekendheid verwierf door tuinkabouters te stelen, ze mee op reis te nemen en foto’s terug te sturen naar de eigenaars, of gewoonweg de tuinkabouters mee te nemen en ze achter te laten in zogenaamd grappige situaties zodat mensen ze konden vinden. Vaak werden de tuinkabouters voorzien van bordjes waarop stond dat ze vrijheid wilden, of dat ze andere motieven hadden om te “ontsnappen”.

Sommige dieven brachten de kabouters terug, en anderen verzamelden grote groepen en stelden ze vervolgens op in scènes in openbare ruimten. Het doel van het GLF was om de kabouters te “bevrijden”, maar veel eigenaren van deze kabouters waren ongelooflijk overstuur dat hun kabouters verdwenen. Sommige onofficiële kabouterbevrijdingsgroepen zijn nog steeds actief, hoewel de oorspronkelijke groep in Frankrijk werd betrapt en beboet.